Zaznacz stronę

10 kosztów stałych w działalności projektanta wnętrz

Koszty stałe to w tym wypadku skrót myślowy, nie do końca zgodny z formułką ekonomiczną 🙂 Przed Tobą lista kosztów, które ja ponoszę, a z dużym prawdopodobieństwem dotyczą też Ciebie, jeśli prowadzisz własną, jednoosobową firmę projektową w domu. To przede wszystkim kasa, którą płaci się się regularnie (choć w różnej wysokości jak np. podatek, pozostałe kwoty mogą zmieniać z roku na rok) – w skali miesiąca i w skali roku. Podsumowanie i obliczenie tych pozycji to pierwszy krok do świadomego zarządzania finansami we własnej firmie.

1. ZUS

Chcesz czy nie chcesz – jeśli masz własną działalność, płacić musisz*. To Twój wkład w opiekę zdrowotną i Twoja nadzieja na przyszłą emeryturę. Wysokość pełnej składki w 2019 roku, z uwzględnieniem ubezpieczenia chorobowego to 1316,97 zł. Stawka ZUSu preferencyjnego, z którego możesz korzystać przez pierwsze dwa lata działalności, to z ubezpieczeniem chorobowym 555,89 zł. Od 1 stycznia 2019 istnieje również „mały ZUS” – w ogromnym skrócie – jeśli Twój przychód (nie dochód! czyli przychód – koszty) za 2018 był niższy niż 63 000 zł (12 x 2 100 zł – minimalne wynagrodzenie w grudniu 2018), możesz się ubiegać o zmniejszenie, proporcjonalnie do przychodu, wysokości składek. Możesz też w pełni świadomie od początku działalności płacić pełną składkę, licząc na wyższą emeryturę.

Tematy bardzo wdzięczne (ha ha) i rozwinę je w przyszłych postach, ale podkreślam – w kwestiach skarbowych nie ufaj bezkrytycznie informacjom w necie i koniecznie skonsultuj je z księgowym 🙂 Tymczasem więcej informacji w oficjalnych źródłach, klik:

[ZUS – wysokość składek], [ZUS – składki preferencyjne], [mały ZUS z przykładami].

*chyba, że udało Ci się załapać na ulgę na start, czyli 6 pierwszych miesięcy bez składek – w takim wypadku musisz odprowadzać składkę jedynie za ubezpieczenie zdrowotne. Hurra.

2. podatek dochodowy

Zakładając firmę, musisz zdecydować, w jaki sposób będziesz rozliczać się z podatku. Poruszę jeszcze temat różnych form opodatkowania, ale jest duża szansa, że na początku działalności wybierzesz zasady ogólne: co oznacza, że podatek wyliczasz według skali podatkowej. Przy dochodach do progu podatkowego: 85 528 zł, zapłacisz 18% od dochodu, a wszystko, co zarobisz w skali roku powyżej tego progu będzie opodatkowane 32%. Podatek dochodowy możesz rozliczać miesięcznie lub kwartalnie, może się też zdarzyć, że po podliczeniu pozycji w księdze przychodów i rozchodów Twój podatek na dany okres rozliczeniowy wyniesie 0 zł.

Ja płacę podatek dochodowy kwartalnie i uważam, że to rozwiązanie się u mnie sprawdza. Wkrótce zdradzę Ci prostą zasadę związaną z podatkiem dochodowym, która dla niektórych jest być może oczywista od początku – ale ja doznałam olśnienia, czytając o niej na kursie o wycenie pracy kreatywnej.

3. księgowy

W pierwszym roku działalności w stanie dziwnego podniecenia założoną właśnie firmą, stwierdziłam, że księgowość jest do ogarnięcia i poradzę sobie z tym sama. Do czasu. Zasadniczo od początku to była męczarnia, ale gdy musiałam się rozliczyć z rzeczoznawcą sanepidowskim, z którym zawarłam umowę o dzieło, całkowicie wymiękłam. Szybko znalazłam biuro księgowe i stałam się z powrotem szczęśliwym człowiekiem – to taka ulga nie musieć się zastanawiać nad tym, co wysłać do Urzędu Skarbowego. Też się nie zastanawiaj – nie zajmuj się tym sama, chyba że księgowość kochasz pasjami. Z perspektywy czasu myślę: co za bezgranicznie głupi pomysł robić to samemu 😉 Podstawowe usługi księgowe i jednocześnie komfort psychiczny to koszt rzędu 100-300 zł netto miesięcznie. Istnieje również sprawnie działająca księgowość online, która jest tańszą alternatywą. Na pewno trzeba się zastanowić, który wariant nam odpowiada – oba mają różne zalety.

Przy okazji: słyszałaś o czynnym żalu? Co za kuriozalna nazwa – ale jak już wiesz, że związana jest z US wzbudza przerażenie i strach 😉 – ja ją poznałam, gdy okazało się że prowadząc samemu księgowość, nie obliczyłam dobrze wysokości podatku. Jeszcze o tym kiedyś wspomnę 😉

4. telefon

Koszt wysokości zazwyczaj ok. 50-150 zł miesięcznie, oczywiście wszystko zależy od oferty, którą wybrałaś.

5. paliwo

Ciężko mi sobie wyobrazić pracę bez samochodu. Bywały miesiące, gdy naprawdę dłuuugie godziny spędzałam w aucie (ach, te krakowskie korki). Doskonałym dowodem były comiesięczne raporty od googla, podsumowujące ile godzin spędziłam w aucie i ile kroków przeszłam w danym miesiącu – statystyki były straszne, ale trochę śmieszne. Dojeżdżasz na budowy, które nie zawsze są pod nosem, jeździsz po sklepach z wyposażeniem, a jeśli pracujesz z domu, jest duża szansa, że z Klientami spotykasz się na mieście. Koszt paliwa w skali miesiąca to w moim przypadku kilkaset do tysiąca kilkuset złotych.

6. strona internetowa

Wydatek ponoszony rocznie – ale warto go uwzględnić w swoich obliczeniach. W moim przypadku koszt domeny, serwera, poczty to ok. 1000 zł brutto rocznie w jednym z wiodących hostingów. Robiłam mały risercz i okazuje się, że mocno się z tym frajerzę – może macie jakieś sprawdzone alternatywy? 🙂

7. materiały biurowe, wydruki, papier, tusze

Projekty, faktury, papiery musisz gdzieś wydrukować – czy robisz to na własnej drukarce, czy w ploterni, warto pamiętać o tej pozycji. Do tego dochodzą wszystkie pozostałe artykuły biurowe – myślę, że śmiało możesz założyć, że to w niezbyt wymagającym wariancie koszt rzędu 50-200 zł miesięcznie.

8. ubezpieczenie

Stosunkowo niedawno powstało ubezpieczenie OC dedykowane projektantom wnętrz i jestem przekonana, że to pozycja, którą każdy prowadzący własną działalność powinien uwzględnić w swoich kosztach. Budowa to budowa – nie wszystko da się przewidzieć, czasami dzieją się tam dynamicznie różne rzeczy. Na szczęście nie musiałam – i nie planuję – z niego korzystać, ale komfort psychiczny, jaki daje świadomość, że jestem ubezpieczona, jest ogromny. Myślę, że warto go mieć. Koszt roczny to od 500 do 2 160 zł w zależności od wybranego wariantu.

9. programy, modele 3d

Koszty związane bezpośrednio z opracowaniem projektów: subskrypcje programów – jeśli z nich korzystasz to koszt stały. Do tego dochodzą upgrade’y programów, modele 3d lub tekstury w płatnych serwisach. Warto mieć przewidziany budżet na tą pozycję i myślę, że można założyć 50-200 zł miesięcznie. 

10. kawa 😉

A jak wygląda Twoja lista regularnych kosztów w działalności? 🙂

X

Asia

guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Gutka
Gutka
4 lat temu

Jeśli chodzi o hosting to swego czasu korzystałam z firmy netmark wtedy mieli miło niskie ceny.

Karolina
Karolina
4 lat temu

Preferujesz subskrypcje czy zakup programy? Możesz coś więcej o tym powiedzieć? 🙂 np z jakiego programu aktualnie korzystasz i czy go polecasz 🙂

Karolina
Karolina
4 lat temu

ja korzystam z SketchUpa ale są to moje początki ponieważ jestem w trakcie studiów 🙂 za niedługo zacznę naukę Vray. Na studiach uczą nas 3dsmaxa ale jak na razie jest dla mnie zbyt skomplikowany i niesamowicie drogi ;/

0 0 votes
Article Rating
Copy link
Powered by Social Snap